Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Monday, November 27, 2017

Elyana Gegar Vaganza Dedah Menghidapi Kanser Limfoma Tahap 4

12:27 AM Posted by Lobam , , No comments
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah atas nikmat yang tidak bertepi. Serta selawat dan salam buat Rasul junjungan mulia.

Image result for elyana gegar vaganza

Perjalanan Elyana di Gegar Vaganza musim ke 4 2017 terhenti di minggu ke 5. Sebaik sahaja diberi peluang untuk menyampaikan ucapan terakhir, Elyana telah menggemparkankan seluruh penonton sama ada di Dewan Sri Putra Bukit Jalil mahupun penonton di rumah. 

Dalam diam, sebenarnya Elyana menghidapi Kanser Limfoma tahap 4.

Untuk pengetahuan anda, anak salah seorang Juara Gema Gegar Vaganza yang pertama, Bazli daripada kumpulan UNIC juga menghidapi kanser yang sama. Syahid telah selamat bertemu dengan pencipta pada bulan Juan 2017 yang lalu.

Anak Bazli UNIC Meninggal Dunia Akibat Kanser


Apa itu kanser Limfoma? Utusan Malaysia 22 September 2015 ada menyebut,

"Limfoma Hodgkin merupakan kanser darah yang bermula dari sel lymphocytes, iaitu sel darah putih yang mengalir ke seluruh tubuh menerusi bendalir dikenali sebagai limfa, yang merupakan sebahagian daripada sistem imun manusia.


Apabila nodus limfa membengkak, lymphocytes yang tidak normal akan membentuk sel tumor yang boleh menyebabkan berlakunya Limfoma Hodgkin."

Elyana, 30 yang lebih senang disapa Nana menyatakan benjolan Limfoma itu telah berada di seluruh tubuhnya termasuk di paru-paru dan jantung. Nana juga menyatakan bahawa dia sudah berpuluh kali menjalani kimoterapi dan yang terakhir adalah pada awal tahun 2017. Kerana tidak mampu menahan kesakitan, akhirnya Elyana memberhentikan proses kimoterapi tersebut dan meletakkan seluruh kepercayaan kepada Allah disamping berusaha dengan cara yang lain. 

Antara simtom yang kerap dirasa ialah, lesu dan sukar bernafas. Setiap malam juga Elyana berasa takut untuk melelapkan kerana khuatir itu adalah tidurnya yang terakhir. Untuk itu, Elyana lebih banyak menghabiskan masa bersama anaknya yang kini berusia enam tahun.

Di akhir ucapan, Elyana menyeru kepada semua pesakit kanser untuk bangkit melakukan apa sahaja perkara yang digemari. 

Ayuh rakyat Malaysia kita doakan agar Elyana akan diberi kesembuhan dan dapat menjadi seorang hamba yang bertakwa. InsyaAllah.


0 Komen Sedia Untuk Dibaca:

Post a Comment