Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Sunday, December 10, 2017

Beli Secara Online. Boleh Percaya Ke?

12:48 AM Posted by Lobam No comments


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulillah. Syukur kepada Allah atas nikmat yang tidak bertepi. Selawat dan salam buat Rasul junjungan tercinta.


Image result for beli online
Sumber gambar Google.


Saya pernah melakukan kaji selidik berkenaan pembelian secara online. Rata-rata ramai yang sudah percaya kepada pembelian secara dalam talian ini. Tetapi masih juga ada yang skeptikal terhadap revolusi membeli-belah ini.

Antara alasan yang saya perolehi ialah,

1. Lebih senang beli di kedai supaya dapat pegang dan lihat kualiti sesuatu barang.
2. Takut ditipu. 
3. Tidak ada perbankan internet.

Agak melucukan apabila di zaman yang serba canggih dan pantas ini, ramai lagi yang tidak ada perbankan internet. Ya. Percayalah. Masih ramai lagi yang selesa untuk berurusan secara konvensional. Ambil nombor dan tunggu giliran untuk berurusan di kaunter. Sama ada untuk transaksi pembelian ataupun pembayaran bil.

Sedar tak sedar, sekarang kita sudah berada di dunia tanpa sempadan. Buatlah apa sahaja, semua urusan di hujung jari. Tambahan kini, dunia sedang menuju ke arah cashless society. Lihat sahaja di China. Kebanyakan urusan pembayaran dan transaksi kewangan menggunakan medium WeChat dan Alipay. Lebih mudah dan selamat.

Apabila menyebut tentang pembelian secara dalam talian (online shopping), saya mengenali cara membeli belah ini seawal tahun 2006. Waktu itu, pilihan saya hanyalah www.lelong.com.my. Barang pertama yang saya beli ialah jam tangan. 

Masa itu, laman web Lelong masing aktif dengan aktiviti bida. Seronok rasanya apabila dapat membida barangan yang kita suka dengan harga yang munasabah. Sungguh. Sekali saya menang, ia menjadi ketagih. Mahu bida lagi dan lagi.

Apabila sudah menang, seller akan menghubungi pemenang untuk urusan pembayaran. Masa itu, online banking masih belum meluas seperti sekarang. Jadi bagaimana caranya? Seperti biasa, pergi ke bank, beratur dan buat pembayaran.

Wow. Apabila barang sudah di tangan, gembira tak terkata, Itulah pengalaman kali pertama saya membeli secara dalam talian.

Bermula dari situ, saya kerap membeli melalui internet. Antara barang termahal yang pernah saya beli ialah telefon bimbit yang berharga ribuan ringgit. Pada mulanya agak waswas juga. Ya lah. Itulah kali pertama saya membeli barang berharga lebih daripada RM500 tanpa berurusan secara berhadapan. Kalau kena tipu, habislah. Mujur. Barang selamat sampai dan saya sangat berpuas hati.

Jika ditanya apakah barang yang kerap saya beli secara dalam talian? Jawapannya tiada yang spesifik. Apa yang berkenan di hati semua saya beli. Bermula dari barang dapur hinggalah barangan elektrik.

Sekiranya saya ditanya lagi, apakah laman membeli belah secara dalam talian yang saya gemari? Tanpa ragu-ragu saya akan menjawab, LAZADA, Revolusi Dalam Talian. Sudahlah murah, barangnya berkualiti pula.

Sungguh. Ini antara buktinya.


Beg panjang SoKaNo yang dibeli pada 17 Disember 2016 masih sihat wal'afiat sehingga hari ini.


Nampak? Mudah dan jimat. Jangka hayatnya panjang pula. Hehehehe.

Kemudian saya pernah berhajat untuk membeli air fryer. Banyak laman web saya singgah untuk mencari harga yang terbaik, akhirnya saya jatuh hati dengan harga yang ditawarkan oleh Lazada. 


Sudah lebih setahun, Trio Air Fryer yang dibeli melalui Lazada ini masih berfungsi dengan elok tanpa pernah rosak. Alhamdulillah. Tanpa perlu berbelanja lebih, tahan lama pula.

Kenapa saya gemar membeli secara dalam talian?

Bila sudah beranak empat ini, saya gemar membeli barangan kanak-kanak di Lazada. Sama ada pakaian atau barang seharian. Antara barang kegemaran saya ialah lampin pakai buang jenama Drypers.



Murahkah? Sebelum saya membuat pembelian, saya akan buat perbandingan harga dahulu. Adakah harga dalam talian termasuk pos lebih murah berbanding harga di kedai? Jika ya, barulah saya beli. Ternyata harga yang ditawarkan oleh Lazada lebih jimat walaupun harga sudah termasuk kos penghantaran.

Jadi jawapan saya mengenai pembelian secara dalam talian (online shopping) ialah:

1. Mudah. Tidak perlu bersesak di kedai.
2. Murah. Jauh lebih jimat berbanding pembelian di pasaraya.
3. Banyak pilihan barangan.
4. Tidak perlu berpenat untuk pergi ke pelbagai kedai. Dalam talian cukup hanya dengan 1 laman web sahaja.
5. Pilihan pembayaran yang mudah.
6. Jaminan atau warranty yang bagus.

Fuhhh. Tak larat saya nak senaraikan. Banyak sangat faedah pembelian secara dalam talian ini.

Kepada pembaca yang budiman.



Tahukah anda yang Lazada sedang mengadakan jualan Online Revolution (<-- Klik Sini) yang berlangsung dari 11 November hingga 14 Diseber 2017?

Ya. Satu jualan besar-besaran sedang berlangsung di Lazada. Banyak tawaran dan hadiah menarik disediakan buat pembeli. 

Apa kelebihan Lazada Online Revolution ini?

1. Penghantaran Percuma Seluruh Malaysia.
2. Fun Flash Sale
3. Suprise Boxes.
4. Pelbagai Baucer.
5. Diskaun hilang akal sehingga 90%.
6. Pelbagai pilihan jenama.

dan banyak lagi.....

Apakah anda mahu melepaskan peluang terakhir untuk tahun ini? Jika ditanya kepada saya, sudah tentu jawapannya tidak. Saya sendiri tidak sabar untuk membeli belah pada 12 Disember nanti. Sungguh saya tak sabar.

Apa yang ingin saya beli?


Inilah barangan yang berada di dalam wish list saya. Johnson Fitness Tempo T81 Treadmill

Saya tahu, biarpun saya masih belum mampu untuk membeli alat senaman ini, tidak salah rasanya untuk saya meletakkan impian di dalam bucket list saya kan? Mana tahu, sampai satu masa jika dikurniakan rezeki, dapatlah saya membeli alat senaman yang diidamkan ini.

Kepada para pembaca yang budiman.

Adakah anda masih ragu-ragu untuk membeli secara dalam talian? Saya harap dengan perkongsian ini, anda sudah berani untuk memulakan pembelian pertama anda secara online. Boleh percaya ke? Ya, dengan Lazada Online Revolution, letakkan ketakutan anda di tepi. Jom kita meriahkan jualan 12. 12 nanti.


0 Komen Sedia Untuk Dibaca:

Post a Comment