Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Saturday, October 6, 2012

Khazanah Bumi Anbia' Bahagian 2

10:25 PM Posted by Lobam No comments
+ Assalamualaikum.

+ Selepas beberapa hari tidak mengemaskini blog, hari ini saya kembali semula. Seminggu ini saya mengharungi hari yang penuh getir. Semoga saya dan isteri tabah menempuhi ujian yang melanda.

+ Seminggu yang lalu saya telah menulis kisah mengenai Khazanah Bumi Anbia' Bahagian 1. Memandangkan entri tersebut mendapat hit yang tinggi, besarlah harapan saya untuk menyambung semula entri ini dan mengeluarkan semula gambar-gambar yang ada dalam simpanan saya khas untuk tatapan pembaca semua.

1. Makam Huzaifah al-Yamani


Huzaifah al-Yamani adalah merupakan seorang sahabat Rasulullah. Beliau juga digelar sebagai Penyimpan Rahsia Nabi. Ketika Perang Khandaq Nabi mengarahkan beliau menjadi perisik untuk mengetahui strategi musuh tentera Islam.  Namun beliau mengambil tindakan dengan menyamar sebagai salahs eorang tentera musuh. Tindakan ini membantu tentera Islam setelah mendapat maklumat musuh daripada Huzaifah.

Huzaifah al-Yamani telah diberi Rasulullah satu ilmu khusus tentang mengenali orang-orang munafik serta sifat-sifatnya yang tersembunyi. Beliaulah yang pertama skeali memperkenalkan Ilmu Tasauf  dan membuka jalan serta teori-teori ilmu tersebut.

Sumber Wikipedia Huzaifah dan Al Mudznib.

2. Makam Ibnu Hajar al-Asqalani


Ibnu Hajar al-Asqalani (ابن حجر العسقلانى) (Mesir, 773H/1372 - 852H/1449 adalah seorang Ahli Hadis. Salah satu karya beliau yang terkenal ialah kitab Fathul Bari yang merupakan syarah kitab Sahih Imam Bukhari dan disepakati sebagai kitan penjelasan paling detail yang pernah ditulis.

Sumber Wikipedia Ibnu Hajar

3.  Makam Imam Nawawi


Beliau adalah Yahya bin Syaraf bin Hassan bin Hussain An-Nawawi Ad-Dimasyqi. Beliau dilahirkan pada bulan Muharram tahun 631 H di Nawa, sebuah jampung di daerah Dimayq yang sekarang merupakan ibu kota Syria.

Imam Nawawi meninggalkan banyak sekali karya ilmiah yang terkenal. Antaranya
Arba’in, Riyadhush Shalihin, Al-Minhaj (Syarah Shahih Muslim), At-Taqrib wat Taysir fi Ma’rifat Sunan Al-Basyirin Nadzir.



4. Jabal Musa ( Jabal Thur Sina )


Jabal Musa ialah sebuah kawasan pergunungan yang terletak di Lembah St. Catherine, Sinai. Kawasan ini terletak pada ketinggian 2285 meter aras laut. Udaranya yang dingin dan nyaman terserlah apabila puncaknya seringkali diliputi salji pada musim sejuk.

Kawasan ini dirakam kisahnya di dalam A-Quran apabila Nabi Musa pernah berbicara dengan Allah di sini.
Sesungguhnya Aku inilah Tuhanmu, maka tanggalkanlah kedua terompahmu sesungguhnya kamu berada di lembah suci Thuwa
Malah Jabal ini juga telah disebut beberapa kali lagi di dalam Al-Quran. Di Jabal ini juga Allah menganugerahkan kitab Taurat sebagai panduan Kaum Bani Israel.

Sumber Sejarah Mesir

5. Makam Kepala Syuhada' Karbala.


+  Saya rasa setakat ini sahaja perkongsian saya. Insya-Allah sekiranya diberi kesempatan tenaga dan masa, pasti ada sambungannya. Semoga entri ini akan memberi manfaat kepada semua.

0 Komen Sedia Untuk Dibaca:

Post a Comment