Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Tuesday, May 27, 2014

Farmakologi Dadah Disalah Guna, Gudang Intelektual Semua

1:39 AM Posted by Lobam 1 comment

Membaca buku farmakologi membuatkan saya berasa seperti orang bodoh. Masakan tidak, selama lebih 30 tahun saya memegang mazhab bahawa dadah itu berbahaya, tetapi selepas mengunyah isi farmakologi ini barulah tersingkap kedangkalan ilmu saya tentang dadah. Ternyata fahaman saya selama ini salah. Isitlah Dadah (drug) sebenarnya diguna pakai secara meluas dalam ilmu perubatan.

Buku ini secara umumnya menerangkan tentang famakologi dadah secara mendalam. Buku yang sarat dengan ilmu perubatan sangat sesuai kepada mereka yang baru berjinak-jinak dengan ilmu penyalahgunaan dadah. Malah karya ini juga menerangkan maksud penyalahgunaan dadah secara  terperinci.


Melongo apabila saya dilayan dengan isitlah seperti Farmokodinamik, Farmakokinetik, dan Farmakoteraputik. Ternyata buku Farmakologi Dadah Disalah Guna hasil kolaborasi penulis hebat seperti Dr. Kamisah Yusoff, Dr. Norliza Muhammad, Dr. Nur Azlina Mohd Fahami dan rakan-rakannya menyajikan hidangan dengan plating yang luar biasa.

Dibahagikan kepada 21 tajuk membuatkan buku Farmakologi Dadah Disalah Guna sebagai buku yang sangat kompleks. Hampir setiap tajuk diterangkan secara terperinci. Malah kesemua tajuk itu telah merangkumi hampir keseluruhan asas bidang Farmakologi.

Dengan gaya penulisan yang menarik, sekaligus wajar dibaca oleh segenap masyarakat bangsa Malaysia. Terbitan berkualiti optimis dalam memandaikan bangsa.

Tajuk : Farmakologi Dadah Disalah Guna
Buku terbitan Penerbit USIM.
Nombor ISBN : ISBN 978-967-5408-13-7
Dibeli di Penerbit USIM
Harga RM 30.00


Hasil Karya Abdul Muiez bin Mohammad Ruslee
3130187 ( Sarjana Kaunseling Pencegahan Dadah SAPADA )
200 patah perkataan

1 comment:

  1. Dadah membunuh kehidupan apabila disalahgunakan..

    ReplyDelete