Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Sunday, September 30, 2012

Buah Markisa

10:24 PM Posted by Lobam No comments

+ Assalamualaikum.

+ Salam ceria pagi Ahad. Semoga kita bergembira bersama keluarga tercinta di pagi yang serba indah ini.

+ Teringat saya akan kata-kata seorang sahabat.
"Kerja di pejabat sampai bila pon tidak akan selesai. Tetapi masa bersama keluarga tidak ada galang gantinya"
+ Hari ini saya berada di kampung di Negeri Sembilan. Awal pagi lagi sudah bangun untuk menikmati kedamaian hijau desa. Dalam keasyikan menghirup udara segar saya terpandang pokok Markisa yang menjalar di sepanjang pagar. Pokok ini baru sahaja ditanam beberapa tahun yang lalu tetapi hasilnya telah dinikmati ramai orang.


+ Jika mahu disingkap asal usul Buah Markisa, tanaman yang berasal daripada Amerika Latin ini tersebar ke seluruh dunia dengan membawa pelbagai khasiat.

+ Benih Markisa ini diperolehi daripada seorang sahabat di Kelantan. Tidak sangka, pohon yang ditanam menjalar ke seluruh pagar rumah.


+ Buah Markisa muda berwarna hijau. Apabila masak warnanya bertukar kepada merah dan berwarna gelap. Kulitnya yang agak tebal terpaksa dipotong menggunakan pisau. Rasanya yang masam-masam manis, menyebabkan Buah Markisa kurang sesuai dimakan mentah.


+ Seperti yang saya katakan tadi, Buah Markisa mengandungi pelbagai khasiat. Antara khasiat Buah Markisa ialah :


Memulihkan Kanser    
- Mengatasi insomnia 
- Mengatasi batuk 
- Anti alergi 
- Menenangkan anak hiperaktif
- Melancarkan perjalanan Haid 
- Menjaga kecantikan wajah 
- Menurunkan kolestero
- lMelancarkan peredaran darah 
- Antiseptik
- Antibodi

+ Sayangnya, ketika saya berada di kampung tiada sebiji pon buah yang masak. Mungkin buah yang masak sebelum ini habis disapu oleh adik saya ^_^

0 Komen Sedia Untuk Dibaca:

Post a Comment