Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Saturday, April 27, 2013

Matrikulasi vs Universiti. Mana Yang Lebih Baik?

11:06 PM Posted by Lobam , 27 comments
Assalamualaikum.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah atas kurniaan nikmat rezeki serta selawat dan salam buat Rasul junjungan tercinta.

 

Ramai yang bertanya kepada saya, mana satu yang mahu dipilih. Sama ada matrikulasi atau tunggu sahaja panggilan UPU. Memandangkan pendidikan tinggi saya bukan di sini, maka saya tidak berapa arif mengenainya. Oleh itu saya ingin kongsikan beberapa pendapat dari beberapa blogger.

MATRIKULASI/ ASASI

KEKURANGAN :
  • Terlalu GENERAL. Maksudnya tiada pengkhususan. Sebagai info, di matrik ada 3 aliran sahaja iaitu SAINS HAYAT, SAINS FIZIKAL, dan PERAKAUNAN. Tapi kekurangan ini boleh menjadi kelebihan. Nanti akan dibincangkan
  • Kena STRUGGLE. Yep, kat matrik memang kena struggle. Sebab jadual sangat pack. In average pukul 8.00 pagi sampai 4 petang non stop class dan lab, dan rehat 1-2 jam sajor. Bergantung pada jadual. Cuak tak? Secara jujurnya aku cakap, ia sangat seronok!
  • Lots of HARDWORKING. Macam contoh, aku amek SAINS MAYAT HAYAT, so tiap-tiap hari akan ada tutorial MATH, BIOLOGI, KIMIA dan maybe ENGLISH. Depends pada lecturer, some akan check sorang-sorang tutor ko, but most of them tak check pon! Yes, it is about be INDEPENDENT! Tak buat, ko ketinggalan. Tapi jangan risau, tutor ni sentiasa dibincangkan di kelas. Tapi adalah lebih baik kalau ko buat, dari tunggu JAWAPAN. 
  • SOFT SKILL kurang, bermaksud ko tidak di dedahkan dengan dunia pekerjaan sebenar. Its based on exam oriented, and theory and amali in case kalau amek sains. Tapi ko kena tau yang tujuan MATRIK adalah supaya student SAMBUNG DEGREE!!
  • Sijil matrik tu TAK LAKU! Tak payah nak berangan dapat result bagus matrik, pastu nak cari kerja guna result tu. Tak dapat! Sijil SPM ko tu jugak yang laku. Haha
KELEBIHAN :
  • CEPAT dan BERKESAN! Nak eksyen dengan kawan ko, yeay aku habis cepat. Muda lagi dah ada degree. Jahat gila niat. Pergilah matrik. Example, macam aku amek Bioteknologi. Matrik 1 tahun + Degree 3 tahun = 4 tahun. Berbanding , Diploma 2-3 tahun + 3 tahun degree = 5-6 tahun. Tapi kat matrik ada gak PDT iaitu Program 2 tahun, means ko masuk matrik 2 selama 2 tahun. So kalau dapat PDT, fikir banyak-banyak lagi. hehe
  • SANGAT BAGUS KALAU KO TAK DAPAT COURSE PILIHAN so kat matrik boleh back up lagi. Contoh: Ko ni teringin sangat jadi DOKTOR, kalau tak jadi doktor tu rasa macam nak mati. Hidup tidak bermakna. Pastu result SPM macam tak cukup layak nak sambung medic. SO ko boleh sambung kat Matrik, amek SAINS HAYAT, dan dapatkan 4 flat, pastu sambunglah buat medic. Tak dapat cantik 4, dapat PNGK 3.7 lebih tu, boleh apply wat medic kat Indonesia. Kat UNIMAS pon boleh KOT. See 'kot', maksudnya tak pasti. *dem asal aku dulu tak apply!!!*. Tapi dengan syarat, USAHA dan SCORE!! Kira macam matrik ni membuka peluang ke-2 lah. Ini yang aku maksudkan general di matrik tu boleh jadi advantage.
Kesimpulannya, di matrik, anda perlukan KERAJINAN dan perlu SCORE!!. Jangan mudah percaya orang cakap matrik susah. Itu semua negative thought yang akan menghancurkan motivasi diri anda. Giteww

UNIVERSITI

KEKURANGAN:
  • DURASI yang lama. Hah tu jek kot. Aku tak sure la Haha
KELEBIHAN :
  • Pelajar didedahkan dengan DUNIA PEKERJAAN. Ada practical, pastu dah di khususkan kursus nya. So kalau amek Diploma Bioteknologi tu, belajar Biotek jela. Tak de belajar lain.
  • BOLEH APPLY KERJA TERUS lepas dapat diploma. Means, tak yah belajar lama-lama.

Tahun
Pelajar A
Pelajar B
Pertengahan tahun 2008
mula belajar di matrikulasi Pengajian Satu Tahun di KPM
mula belajar di peringkat diploma perakaunan di UiTM

Pertengahan tahun 2009
tamatkan pengajian matrikulasi dengan CGPA 3.80 dan Julai 2009 mula mengikuti program ijazah perakaunan di UUM di tahun pertama. 

memasuki tahun kedua pengajian diploma
Pertengahan tahun 2010
sedang belajar di tahun kedua ijazah perakaunan di UUM

memulakan pembelajaran di tahun ketiga program diploma beliau.
Pertengahan tahun 2011
sedang belajar di tahun ketiga ijazah perakaunan di UUM.
Pelajar A sekarang ini senior 3 tahun berbanding rakannya Pelajar B yang baru menjadi pelajar junior.
Tamat diploma dengan CGPA 3.80 juga dan mulai Julai 2011 mulakan pengajian beliau di tahun pertama ijazah perakaunan di UUM.
Pertengahan tahun 2012
memulakan pembelajaran di tahun keempat dan terakhir program ijazah perakaunan di UUM.
baru memasuk tahun kedua pengajian ijazah perakaunan di UUM juga.
Pertengahan tahun 2013

Tamat pengajian dengan CGPA 4.00, menunggu konvokesyen dalam bulan Ogos dan sejak Julai dah bekerja di Ernst & Young sebagai pembantu juruaudit.
sedang melanjutkan pelajaran di tahun ketiga ijazah perakaunan di UUM
Pertengahan tahun 2014

masih berkerja di Ernst & Young dan kecekapannya menyebabkan beliau telah dinaikkan jawatan dan tangga gaji yang lebih lumayan.
mula belajar di tahun keempat, tahun terakhir ijazah perakaunan di UUM.
Pertengahan tahun 2015

masih bekerja di E&Y dan memasuki tahun ketiga bertugas untuk melengkapkan syarat menjadi akauntan bertauliah
* Syarat untuk mejadi akauntan bertauliah ialah pengalaman 3 tahun bekerja minimum dalam bidang perakaunan yang diiktiraf. Juruaudit adalah salah satu darinya.
tamat pengajian degan CGPA 4.00 dan sedang menunggu konvokesyen di bulan Ogos 2015. Mula bekerja di Price Waterhouse sejak Julai 2015 dan bakal mencipta kerjaya sebagai akauntan bertauliah juga.


KELEBIHAN MATRIKULASI:

  • FAST TRACK~sijil matrikulasi is like a ticket dalam fast track untuk buat degree..pelajar yang minat nak sambung belajar sampai degree ak sarankan terima la tawaran matrik 2..oke bayangkan masuk matrik setahun..then next year sambung degree (program degree mgkin dalam 3@4 tahun) 1+3@4=4@5tahun *cepatkan compare 2 diploma n stpm yang mungkin    makan masa 6@7 tahun*
  • KEHIDUPAN DEKAT U TERURUS~secara practicalnya aku tak tahu sbb aku pun tengah tunggu result lagi.Tapi ni pengalaman dari my senior.Diorg cakap budak matrik lebih berdikari dekat U coz time matrik dah biasa dengan jadual yang sangat2 padat! *memang padat gila* 
  • ADE ELAUN~bagi aku yang dari keluarga sederhana ni..ni la reason kenapa aku pilih matrik.Kira budak matrik ni dapat full sponsor dr goverment la.Tempat tinggal,electric,air semua tak yah pikir. Di tanggung sepenuhnya..makanan je la korang kena beli.*makan pun kerajaan nak support lebih arr tu..kui3*tak silap aku elaun untuk budak matrik batch 2012/2013 dh naik sebulan RM400..time aku sebulan RM250 je..ceit!! BTW bagi sape2 yang dapat KOLEJ MARA..duit elaun 2 akan di beri dalam bentuk makanan setiap hari 6kali kot..mungkin dlm RM100 je diorg bank in..matrik lain mmg semua akan masuk dalam bank korg *enjoy lerr mike semueee
KEKURANGAN MATRIK:
  • SIJIL TAK LAKU~wink3..sijil matrikulasi tak laku untuk cari kerja..dapat la 4.00 pun..boooo layannnnn..macam aku cakap td la..matrikulasi untuk student yang nak sambung belajar sampai degree..
  • KENA STRUGGLE~  Yezzza, kat matrik memang kena struggle. Sebab jadual sangat pack. In average pukul 8.00 pagi sampai 5 petang non stop class lecture dan lab, dan rehat 1-2 jam sajer. Bergantung pada jadual. Cuak tak? Secara jujurnya aku cakap, ia sangat seronok! 
  • SOFT SKILL kurang, bermaksud tidak di dedahkan dengan dunia pekerjaan sebenar. Its based on exam oriented, and theory and amali in case kalau amek sains,.
Semoga sedikit perkongsian ini dapat membantu para pelajar untuk memilih bidang pengajian para pelajar semua. 

27 comments:

  1. huhu..terbaik.sy xmasuk matrik tp sambung form 6. sekejap jer dah bleh merasa degree. xsesusah belajr mcm kat matrik tp ada lah kelebihannya yg tersndri

    ReplyDelete
  2. salam perkenalan.. nice entry.. kalau student diploma nak sambung degree for 4 years blh buat credit transfer or exemption.. jadi, tak de la sampai 4 tahun sambung degree tu.. maybe dalam 3 tahun je... :)

    ReplyDelete
  3. sangat sokong.. matrik kena betul2 belajar xdanya nak main2. kalau main habis la semua..Kalau nak kerja sektor kerajaan sebaiknya ambik degree.skrang diploma org xpandang.huhu kalau kerja lepas diploma ada sesetengah tempat kerja suruh sambung degree jugak. masa tu tengah keja jadi nak sambung belajar balik tu.. sangat2 sukar.. hehe (pengalaman org)

    Erk, kwn hana yang keluar u (degree) susah nak dapat kerja sebab bidang dia xda peluang pekerjaan. ada juga kwn hana terus dapat kerja kerajaan selepas u (degree). sangat2 jelous. bukan senang nak dapat kerja. Bidang kita belajar pun memainkan peranan juga kan.

    adik hana skrang ni tunggu ipg.matrik dia dapat, tesl uitm dia dapat gak. Tapi family harap dia dapat IPG :)

    hana x-ipg. sekarang tunggu posting :)

    p/s: panjang bebenor komen.hehe

    ReplyDelete
  4. tambah sikit lagi. hehe

    kawan2 hana yang matrik semua dah bekerja ikut bidang masing xda la yang mengganggur.

    kita belajar untuk kerjaya kan.. hehe

    ReplyDelete
  5. hm semua benda ada pro and cons..
    tapi papepun, should follow the best thing for our heart..
    jangan compare diri dengan orang lain...

    Yang penting, lepas belajar nanti berjaya ke tak, tue lagi penting.. huhuhu

    ReplyDelete
  6. Wah ramai yang rekomen suruh masuk matrikulasi ya. Jadi terpulanglah kepada penilaian masing-masing. Insya-Allah pasti ada jalannya.

    ReplyDelete
  7. still takut lagi..perlu tggu upu tgk samada dapat asasi atau matrik..

    ReplyDelete
  8. ni pengalaman ex matrik n ex diploma ..
    ok
    let me calculate
    kursus : kejuruteraan awam

    matrik 1 tahun + degree 4 tahun = total 5 tahun tapi cgpa must 3.5 and above.
    diploma 3 tahun + degree 2 tahun setengah = 5 tahun setengah , tak kena nak pulun macam matrik.Masa depan terjamin tak kena lelong kalau cgpa matrik 3.0 ke bawah..

    maaf , saya adalah ex matrik , untuk score matrik bukanlah senang.SPM result gempak then masuk degree , tak de rezeki 3.2 dapatla yang bukan kita minat..compare ngan diploma .Lambat setengah tahun je..think think think :)

    ReplyDelete
  9. Emm nak tanyalah ,kalau saya ni pelajar sains tulen and then sebelum ni saya mohon matriks jurusan sains ,nantikan dkt sana boleh tukar kepada account ? atau keep on dgn sains .Saya lebih berminat kepada akaun walaupun tiada basic akaun :( mcm mana ya ,kelirulah

    ReplyDelete
  10. boleh, pelajar nilah yg selalu dpt cemerlang pengalaman abg sya

    ReplyDelete
  11. Assalm .. blh xsya dptkn sdikit smang tdri awk .. sya nk sgt prgi mtrik tp tkot coz rmaiyg ckap mtrik tu sush .. apa yg saya ptut buat ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dik. Belajar di mana pon susah. Asalkan kita ada keyakinan dan kesungguhan. Jika kita tidak layak, pasti kita tidak ditawarkan tempat pengajian. Jadi pokok pangkalnya ialah diri kita sendiri.

      Saya yakin adik mampu untuk berjaya asalkan adik gigih berusaha.

      Delete
  12. Thanks for the article. Sngt2 mmbntu. Semangat nk pi matrik ! Yeah!

    ReplyDelete
  13. Saya pon tengah pening ! Dapat poli shah alam n matrik selangor . Saya ni xde la pandai sngt n x pernah struggle. Cm mane nk masuk matrik . Takut x dpat pointer ok je ,

    ReplyDelete
  14. Saya pon tengah pening ! Dapat poli shah alam n matrik selangor . Saya ni xde la pandai sngt n x pernah struggle. Cm mane nk masuk matrik . Takut x dpat pointer ok je ,

    ReplyDelete
  15. sye dpt diploma alam sekitar. kiranye pas abes blaja dpt jd pgawai kesihatan laa. tp org kata peluang pkerjaan ni terhad. sekarang sye buntu

    ReplyDelete
  16. salam nk tnye klau mse form 5 amik aliran akaun yg xde addmath bleh msuk matrik x ?

    ReplyDelete
  17. nk tnye gak ape matrik dan acca... mne lbih baik utk mnjadi akauntan bertauliah?

    ReplyDelete
  18. tuk mudah dpt pekerjaan..ameklah stpm atau diploma...at least sijil masih laku kalau dibandingkan dgn matrik..
    bekas matrik

    ReplyDelete
  19. diploma sains kt UPSI .....jurusan sains kt matrik....mna lebih bagus

    ReplyDelete
  20. Saya baru lepas trial spm n tiada hala tuju yg seterusnya..saya tertanya-tanya. Antara matriks n upu mana yg lebih baik sekiranya pencapaian setakat melepasi thp memuaskn shj.

    Thanks 4 reply

    ReplyDelete
  21. nk tanya. saya amik aliran akaun yg ada addmath dan aliran agama. kemana hala tuju yg sesuai? minta pendapat
    #calonspm2017

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. assalam lobam...nk tannye kalau course sains komputer nie kan ape kerjaya yg bole diceburi?

    ReplyDelete
  24. Sy dpat pst sains di matrik. Tapi sy mengambil keputusan utk ambil Stpm aliran kemanusiaan (perakaunan) .

    ReplyDelete
  25. Assalammualaikum. Berdasarkan pengalaman hamba dan juga pemerhatian. Kelebihan matrik /asasi ni membuatkan students lebih menghargai erti masa. Lebih bertungkus lumus dan juga berusaha untuk mendapat tempat di kemudian hari. Manakala, students universiti pula punya masa yang banyak dan jadual tidak padat. Ramai yang suka mengatakan mereka bosan sebab tiada kerja untuk dibuat. Ini bukan rekaan semata. Ini kajian. Student asasi / matrik pula tak pernah rasa bosan walau sekejap kerana mereka tiada masa untuk terdetik rasa bosan. Saya tidak membezakan akal fikiran ya. Semua pandai sama sahaja. Antara usaha atau tidak. Jadi, bagi mereka yang sudah terpengaruh dengan mentaliti matrik/asasi susah terutamanya subjek sains. Sedarlah bahawa tiada apa yang senang,kawan. Dan juga kamu akan rasa kemanisan belajar kalau masuk tempat tempat yang perlu belajar ni. Percayalah. Lagi satu, bagi pelajar asasi. Masuklah UiTM atau UM, untuk degree, anda boleh masuk ke mana mana U pilihan dengan pointer 3.5 keatas :) InsyaAllah membantu.

    ReplyDelete