Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Sunday, October 26, 2014

Resipi Diet Atkins

2:14 PM Posted by Lobam , 2 comments
Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Syukur kepada Allah atas nikmat Islam dan Iman. Selawat dan salam buat Rasul junjungan mulia serta para sahabat dan ahlul bait Baginda.


Sudahkah anda faham tentang Diet Atkins? Jika masih belum tahu tentang Diet Atkins anda boleh rujuk di entri panduan Diet Atkin. Saya ada sertakan link untuk muat turun Buku Panduan Diet Atkins secara percuma di sana.

Antara soalan yang kerap ditanya ialah : 

1. Bolehkah pengamal Diet Atkins makan nasi?

Jawapannya ialah apa sahaja makanan berasaskan karbohidrat termasuk nasi, roti, mee, spagheti dan apa sahaja yang diperbuat daripada tepung adalah TIDAK DIBENARKAN. Konsepnya mudah. Karbohidrat dan gula adalah sumber tenaga. Tetapi jika tenaga yang dijana dari karbohidrat dan gula tidak digunakan semaksima mungkin, karbohidrat dan gula berlebihan akan ditukar menjadi lemak. Untuk itu, Diet Atkins menggunakan konsep kurangkan pengambilan karbohidrat dan gula agar tenaga yang dijana adalah datangnya dari lemak-lemak yang menempel di bawah kulit. Secara amnya, jika lemak-lemak yang terdapat di dalam tubuh ditukar menjadi tenaga, secara automatik berat badan berlebihan akan berkurangan.


2. Apakah makanan asas Diet Atkins?

Tiada makanan asas yang ditetapkan tetapi pengamal Diet Atkins digalakkan untuk mengambil lebih sayuran hijau dalam setiap hidangan. Kita juga boleh menggantikan karbohidrat dengan protin seperti ayam, ikan, daging dan telur.

3.  Jika tak boleh makan nasi, apa  menu yang boleh pengamal Diet Atkins makan?

Sebenarnya banyak sangat resipi yang menarik yang boleh diolah menggunakan makanan asas seperti yang disebutkan tadi. Hanya bergantung kepada kreativiti masing-masing. Bagi saya, apa sahaja berkaitan telur, ayam, ikan dan daging semuanya saya makan. Asalkan ada rasa semuanya boleh masuk ke dalam perut walaupun rupa makanan tersebut agak mengerikan.

Kali ini saya kongsikan Resipi Diet Atkins yang boleh dimasak di rumah. Muat turun buku  Resipi Diet Atkins yang mengandungi 7 halaman berwarna warni secara percuma.


Happy Atkins ^_^

2 comments:

  1. salam, saya tak boleh download buku resepi diet atkins ni.. ada alternatif lain tak ?

    ReplyDelete
  2. salam, saya tak boleh download buku resepi diet atkins ni.. ada alternatif lain tak ?

    ReplyDelete