Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Saturday, December 1, 2012

Sistem Semakan Penempatan Pelatih PLKN 2013

10:00 PM Posted by Lobam 2 comments


Assalamualaikum.

Kurang seminggu lagi Sijil Pelajaran Malaysia 2012 akan melabuhkan tirainya secara rasmi. Mungkin ada sesetengan bidang sudah merasai nikmat MERDEKA sejak minggu lalu. Tetapi bagi pelajar aliran agama dan perdagangan, masih berbaki lima hari untuk mereka tempuhi. Kemudian, berakhirlah perjuangan seorang rakyat Malaysia yang dikenali sebagai 'BUDAK SEKOLAH'.

Bermula tahun 2004, rakyat Malaysia yang berumur 17 tahun ke atas akan dipilih secara rawak untuk menhikuti Program Latihan Khidmat Negara selama tiga bulan. 

Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) merupakan kursus latihan wajib selama tiga bulan di Pusat Latihan PLKN seluruh Malaysia bagi sesetengah daripada mereka yang terpilih apabila menamatkan pendidikan sekolah menengah di Malaysia atau berumur 17 tahun ke atas. Ia bertujuan bagi pembinaan sahsiah diri bermatlamatkan membina dan mengukuhkan semangat patriotisme di kalangan generasi muda, memupuk perpaduan kaum serta integrasi nasional dan membentuk perwatakan positif menerusi nilai-nilai murni. Program ini bukanlah bersifat Kerahan Tenaga dan tidak mengikut mana-mana model daripada luar kerana dilaksanakan menurut cara Malaysia.
Pada setiap tahun, 24% daripada remaja yang akan berumur 18 tahun pada tahun latihan mereka dipilih untuk menyertai PLKN ini. Namun mereka yang bermasalah tertentu boleh memohon untuk ditangguhkan atau dikecualikan untuk PLKN ini.
Saya kira, rata-rata calon SPM tahun ini sudah mengetahui sama ada mereka terpilih untuk mengikuti PLKN atau tidak. Selain daripada semakan melalui pelbagai sumber, bakal pelatih juga telah diberi borang maklumat diri oleh Guru Kaunseling sekolah masing-masing. Kini tibalah masanya untuk menyemak penempatan pelatih PLKN tahun 2012.

Caranya mudah. Hanya melayari laman sesawang Semakan Penempatan Pelatih 2013


Kemudian masukkan Nombor Kad Pengenalan tanpa ( - ) dan

keputusan dipaparkan.

Oh ya. Untuk sesi ini hanya Penempatan Program Latihan Khidmat Negara Kumpulan 1 Siri 10/2013 sahaja  yang dipaparkan. Jika keputusan anda tidak dipaparkan itu bermakna kemungkinan anda termasuk dalam Kumpulan 2 atau 3.

Selamat mengikuti Kursus PLKN buat semua yang terpilih. Tahniah,


2 comments:

  1. berguna info ni xde lah xkeruan nk cek mcm mana kn heheheh.skrg ni senang semua di hujung jari jer

    http://myaleo.blogspot.com/2012/11/myaleo-post-wedding.html

    ReplyDelete
  2. Terima kasih. Senang. Takdelah tertunggu-tunggu. nak tunggu surat pon bukan cepat.

    ReplyDelete