Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Monday, March 10, 2014

The Muslim Show - Dakwah Kreatif Dakwah Berhikmah

9:44 AM Posted by Lobam 2 comments
Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Syukur kepada Allah atas kurniaan nikmat paling berharga iaitu Iman dan Islam. Selawat dan salam buat Rasul junjungan mulia serta para sahabat dan ahlul bait Baginda.


Dakwah merupakan salah satu tuntutan dalam Agama Islam. Malah konsep Amar Makruf Nahi Munkar turut diceritakan melalui kalam Tuhan di dalam ayat 104 surah Ali Imran

Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh yang makruf dan mencegah yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.

Dewasa ini, pelbagai cara digunakan dalam menyampaikan dakwah. Pelbagai medium digunakan secara meluas dan maksima untuk menyebarkan kebaikan. Malah dengan kecanggihan teknologi terkini, dakwah mampu menembusi segala macam gajet yang ada dan boleh dikongsi hanya dengan satu klik. Tetapi adakah dakwah kita mampu menarik minat orang ramai? Adakah semua orang senang dengan teguran yang kita tuliskan di laman sosial? Adakah dakwah kita sampai kepada golongan sasar?


Atas rasa tanggungjawab itulah, PTS Media Group tampil mengambil bahagian dalam penganjuran Seminar The Muslim Show, Dakwah Kreatif Era Baru. Seminar ini akan memberi pendedahan kepada umum dakwah secara kreatif dan inovatif menggunakan media yang ada. Selain itu, seminar ini juga dapat menggalakan penghasilan karya bermutu tinggi yang dapat disebarkan secara lebih universal di samping mendedahkan cara menghasilkan dakwah yang lebih kreatif dan universal kepada masyarakat.



Bukan itu sahaja, ia juga dapat mempertemukan medium dakwah dan elemen kreatif supaya setiap individu dapat menyampaikan dan menerima mesej. 

Seminar The Muslim Show  'Dakwah Kreatif Era Baru' membawakan  kartunis terkenal The Muslim Show Comic yang berasal dari Perancis. Para kartunis ini akan mengadakan perkongsian berkenaan cara dakwah secara meluas menerusi laman media sosial dan komik yang dihasilkan.


Selain itu, bagi memberi nilai tambah kepada seminar ini, para panel terkemuka Malaysia turut dijemput bagi membincangkan dan membawa satu resolusi mengenai medium dakwah era baru. Antaranya adalah Ustaz Don Daniyal, Ustaz Hasrizal Saifulislam, Ustazah Fatimah Syarha, Dr. Danial Zainal Abidin, Heliza Helmi dan ramai lagi. Tambah istimewa, Felixia Yeap, bekas model playboy yang kini sudah bertudung akan membuat penampilan khas dalam slot bersama para peserta. Ini bertujuan supaya dakwah ini dapat disampaikan kepada semua peringkat dan golongan masyarakat.


Seminar ini mengetengahkan trio pekomik dari siri The Muslim Show iaitu Noredine Allam, Greg Blondin. Selain itu, mereka juga merupakan pencipta komik berisiri ini yang turut mempunyai 490,036 like di Facebook seluruh dunia manakala diikuti lebih daripada 17,000 orang pengguna di Indonesia. Komik ini mengetengahkan kesederhanaan pada setiap ilustrasi namun tepat mengenai sasaran pembaca.


Bayaran yang dikenakan juga sangat munasabah. Bagi yang mendaftar seramai 10 orang dalam satu kumpulan RM110.00 dikenakan setiap seorang. Malah jika anda mendaftar sebelum 16 Mac, anda hanya perlu membayar RM130.00 seorang.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut sila layari laman sesawang PTS Muslim Show. Jumpa anda di sana.

2 comments:

  1. in shaa allah jika berkesempatan akan kesana nanti.

    ReplyDelete
  2. Teringin nak join. Tapi belum rezeki :(

    ReplyDelete