Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Thursday, April 10, 2014

Tip Penjimatan Di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur

10:16 PM Posted by Lobam , 6 comments
Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Syukur kepada Allah atas kurniaan rezeki tidak bertepi. Selawat dan salam buat Rasul junjungan mulia serta para sahabat dan ahlul bait Baginda.


Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur kali ke 33 kembali menjelma. Pesta buku tahunan terbesar negara ini akan menemui peminat buku di Pusat Dagangan Dunia Putra PWTC selama 11 hari bermula 24 April sehingga 4 Mei 2014.

Pesta buku yang mengumpulkan pemain buku dari seluruh dunia di bawah satu bumbung ini pastinya menjanjikan persembahan terbaik dari setiap pemain industri buku. Sudah pasti banyak promosi yang hebat serta menarik akan diadakan. Malah pelbagai cara unik juga akan ditampilkan bagi menarik kehadiran pembeli.

Hari ini ingin saya kongsikan pelbagai tip penjimatan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur.

1. Senaraikan Buku Yang Ingin Dibeli
Biasanya syarikat penerbitan mula mempromosikan buku-buku terbaru mereka seawal satu bulan sebelum pesta buku berlangsung. Senaraikan buku yang ingin dibeli supaya wang yang dibawa cukup sekadar untuk buku yang disenaraikan. Ini bagi mengelakkan pembaziran atau membeli buku yang tidak perlu. 

2. Beli Buku Secara Pakej / Kombo


Kebanyakan syarikat akan menjual buku secara kombo. Sebagai contoh beli 3 buku dengan harga RM50.00


Dengan membeli pakej kombo, pengunjung akan mendapat penjimatan yang luar biasa.

3. Semak Promosi Syarikat Penerbitan



Pada tahun ini PTS akan memberi diskaun bermula 20% sehingga 25% kepada pembeli yang membawa Kad Matrik, Kad Pelajar atau berpakaian sekolah. Jadi kepada pengunjung yang tiada Kad Matrik atau Kad Pelajar, minta tolong pelajar sekolah yang hadir untuk bayarkan. Jika harga buku yang dibeli RM100, diskaun 20% ialah sebanayak RM20. Dengan RM20 anda boleh membeli sebuah lagi buku tambahan. Jimat kan?

Institut Terjemahan & Buku Malaysia juga menyediakan diskaun sehingga 30% untuk buku-buku terbitan mereka. Malah ITBM menawarkan diskaun istimewa untuk lebih 150 judul buku kanak-kanak. Promosi ini tentunya amat berbaloi untuk wang anda.


Bagi pemegang Baucer Buku 1Malaysia, pihak Popular ada menyediakan pakej belanja RM250 bersamaan 5 keping BB1M anda akan mendapat RM50 baucer tunai percuma. Ini bermakna anda hanya membayar RM200 untuk barangan berjumlah RM250.

4. Turut Serta Dalam Peraduan Yang Dijalankan


Setiap tahun syarikat penerbitan akan menganjurkan peraduan mega sempena PBAKL. Sebagai contoh tahun ini ITBM menawarkan percutian ke Paris dengan hanya berbelanja RM 50 ke atas. Malah PTS juga menawarkan sebuah iPad Mini kepada pembeli bertuah dengan berbelanja RM150 ke atas. Ikut serta dalam peraduan mereka. Mana tahu rezeki anda, bukan sahaja mendapat buku tetapi mungkin anda akan memenangi hadiah istimewa daripada mereka. 

5. Jadi Pembeli Terawal
Jadi pembeli terawal di booth terpilih kerana anda mungkin akan membawa pulang hadiah misteri. Sebagai contoh PTS menawarkan hadiah misteri kepada 50 pembeli terawal.

6. Cakna Dengan Pengumuman Booth
Ada booth yang menawarkan Happy Hour yang mana harga buku akan dikurangkan dalam masa-masa tertentu. Malah ada syarikat yang menawarkan sehingga 40% untuk Happy Hour. Cakna dengan pengumuman mereka, jika tidak anda akan terlepas peluang keemasan yang disediakan.

7. Beli Dari Penerbit
Beli terus dari penerbit untuk mendapatkan potongan hebat. Galeri Ilmu Media Group menawarkan potongan sebanyak 25% dengan jumlah belian melebihi RM250 dalam satu resit. Diskaun normal adalah sebanyak 20%

8. Turut Serta Dalam Acara Booth
Setiap booth akan menganjurkan acara-acara tertentu di booth mereka. Turut serta dalam acara terebut. Mana tahu anda akan mendapat buku percuma.

9. Ambil Peluang Untuk Perbaharui Langganan 
Bagi pengunjung yang melanggan majalah, ambil peluang untuk melanggan atau memperbaharui langganan kerana banyak hadiah ditawarkan kepada mereka yang melanggan. Galeri Ilmu Media Group menawarkan potongan 30% untuk langganan majalah Asuh, Anis dan Q&A malah anda turut mendapat planner eksklusif GIMG secara percuma.

10. Ikuti Perkembangan Syaraikat Penerbitan Kegemaran Anda
Ikuti perkembangan syarikat penerbitan kegemaran anda melalui laman sosial. Tidak kira melalui Facebook, Twitter mahupun Instagram. Banyak pengumuman menarik akan diumumkan oleh mereka.

Sedikit tambahn perkongsian tip kepada pengunjung Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur.

1. Datang awal untuk lebih keselesaan
2. Datang pada hari biasa. Elakkan datang pada hari minggu
3. Bagi ulat buku, bawa beg besar yang mempunyai roda. Ini akan memudahkan pergerakan anda
4. JANGAN GUNA KAD KREDIT

Setakat ini sahaja perkongsian saya. Jumpa anda di sana ya.


6 comments:

  1. hihi...nak berjimat mcm ne?? pegi pun tak ley...kalolah dapat pegi,,besh ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai. Ruginya xdapat join. Takpe. Biasanya akan ada pesta buku di peringkat negeri.

      Delete
  2. Kalau beli buku ni benda sikit je tapi bila dijumlahkan boleh tahan juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kak. Saya biasa macam tu la. Nampak je beli. Tak buat bajet. Hehehe.

      Delete
  3. akak part yg x berapa suka tu ialah crowded sangat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena cari masa kak, Datang awal atau pergi waktu hari biasa. Sebab tu kalau rombongan saya buat masa weekdays.

      1st tidak terlalu ramai
      2nd boleh mengular.

      Heheheh

      Delete