Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Monday, September 15, 2014

Kampung Warisan Muzium Sabah

5:41 PM Posted by Lobam , 3 comments
Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Syukur kepada Allah atas kurniaan nikmat rezeki. Selawat dan salam buat Rasul junjungan mulia. 

Setibanya ke Kota Kinabalu, pemandu pelancong dari Kereta Sewa Sabah sudah siap menunggu di terminal. Urusan di lapangan terbang yang selesai seawal jam 9.30 pagi membuatkan kami memilih untuk bersiar-siar di sekitar bandaraya Kota Kinabalu sebelum daftar masuk hotel pada jam 2.00 petang. Memandangkan ini pertama kali kami menjejakkan kaki di bumi Borneo, menggunakan khidmat pemandu pelancong suatu yang relevan. Tambahan pula kami bergerak seramai 8 orang sekumpulan dan hadir sebagai deligasi akademik yang menghadiri seminar di Universiti Malaysia Sabah.

Kami dibawa untuk city tour. Antara tempat yang sempat kami singgah ialah Muzium Sabah.

Landmark wajib bergambar
Bagi peminat warisan dan sejarah serta arkelogi, Muzium Sabah merupakan tempat yang paling sesuai untuk dilawati. Muzium Sabah terbahagi kepada beberapa kawasan. Selain dari bangunan utama yang menempatkan pelbagai sejarah Sabah termasuk artifak dan rangka ikan paus, terdapat juga taman-taman lain seperti Kampung Warisan, Taman Tamadun Islam, Taman Bunga dan banyak lagi.

Pintu gerbang Kampung Warisan
Kami mulakan penjelajahan di Muzium Sabah dengan melawat Kampung Warisan di Muzium Sabah. Di Kampung Warisan ini terdapat rumah-rumah tradisional kaum-kaum yang terdapat di Sabah antaranya Rumah Panjang Rungus, Rumah, Brunei, Rumah Pekebun Cina, Rumah Bajau dan banyak lagi. Setiap rumah menampilkan keunikan tersendiri. Tetapi sayang rumah-rumah ini nampak tidak diselenggara dengan baik.


Selain dari keunikan seni bina rumah tradisional ini, pelancong juga disajikan dengan info-info yang menarik mengenai sesebuah rumah. 



Menggigil untuk memebeli belah
Terdapat juga gerai-gerai jualan yang disediakan di rumah-rumah tertentu. Bagi saya, harga cenderahati di sini agak munasabah. Sebelum melabur besar di Pasar Filipina atau Pekan Nabalu, tidak salah kalau kita menabur barang sepuluh ringgit dua untuk membantu penjual-penjual yang agak berumur di sini. Jika pandai tawar menawar pasti harganya tiada beza dengan harga di pasar malam Kampung Air.


Bagi penggemar fotografi, Kampung Warisan ini sesuai untuk dijadikan lokasi pengambaran. Malah sesuai juga untuk dijadikan lokasi untuk wedding photography. 



Terdapat juga jambatan gantung yang menghubungkan kawasan Taman Warisan dengan bangunan utama Muzium Sabah. Walaupun jaraknya pendek tetapi tetap mampu meningkatkan adrenalin mereka yang fobia kepada ketinggian.



Tiket yang dikenakan ialah RM 2.00. Bagi pelajar sekolah yang datang memakai uniform tiada bayaran dikenakan. Waktu urusan pula dibuka setiap hari bermula jam 9.00 hinggalah 5.00 petang.

Peta ke Muzium Sabah
Bagi saya, lawatan ke Kampung Warisan Muzium Sabah adalah sangat berbaloi. Jangan lupa singgah ke sini jika anda ke Sabah.

Di muzium ini turut disediakan kafeteria dan kedai cendemata untuk para pengunjung. Sekurang-kurangnya ada juga tempat untuk membasahkan tekak selepas berjalan kaki menjelajahi Muzium yang besar ini.

Maaf tiada gambar di bangunan utama. Terlalu letih sehingga tidak sempat untuk mengambil gambar ^_^ 

3 comments: