Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Monday, September 15, 2014

Rumah Terbalik Sabah

1:49 PM Posted by Lobam , 1 comment
Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Syukur kepada Allah atas kurniaan nikmat rezeki. Selawat dan salam buat Rasul junjungan mulia serta para sahabat dan ahlul bait baginda.


Jika melancong ke negara Mesir pasti tidak sah jika tidak ke Piramid. Begitu juga dengan Paris. Tidak lengkap percutian jika tidak ke Menara Eiffel yang tersergam indah. Jika anda menjejakkan kaki ke Kota Kinabalu, tidak sah percutian jika tidak singgah ke Rumah Terbalik Sabah yang terletak di TamparuliTamparuli terletak 73 km ke Kundasang dan Ranau. Jika anda bercuti dengan menggunakan pakej agensi pelancongan, lawatan ke Rumah Terbalik Sabah sehaluan dengan lawatan ke kaki Gunung Kinabalu di Kundasang.





Rumah Terbalik Sabah merupakan pemegang rekod Malaysia iaitu rumah pertama yang terbalik di Malaysia. Malah lebih membanggakan rumah ini terseranai rumah terbalik kelima di dunia. Keunikan rumah ini ialah rumah ini dibina dari bawah iaitu bumbung sehinggalah ke atas berbeza dengan rumah terbalik yang lain di mana rumah tersebut dibina secara normal kemudian barulah diterbalikkan.


Jika anda fikir terdapat banyak Rumah Terbalik yang ada di sini sebenarnya anda silap. Hanya sebuah sahaja rumah yang terbalik di sini. Selain dari rumah terbalik terdapat juga kereta kancil yang diparkir secara terbalik.


Sebelum masuk ke rumah ini, anda akan diminta oleh pemandu pelancong untuk memukul gong sebagai tanda ada tetamu yang bertandang. Malah pengunjung juga diminta untuk mengetuk pintu sebagai tanda minta izin untuk masuk.


Ada beberapa peraturan yang perlu diikuti oleh para pengunjung. Peraturan yang terpenting ialah TIDAK DIBENARKAN UNTUK MENGAMBIL GAMBAR ketika di dalam rumah. Alasannya mudah. Sebagai strategi pemasaran. Jika segala macam isi di dalam Rumah Terbalik Sabah telah didedahkan, siapa lagi yang mahu datang melawat. Hehehe.



Malah terdapat juga jamban terbalik yang digunakan sebagai props untuk mengambil gambar. Di sinilah terserlahnya kreativiti untuk menghidupkan penceritaan di dalam gambar yang diambil. Ada yang berlakon seperti watak adiwira spiderman malah ada juga yang melakonkan gaya berada di atas jamban.


Di sini juga turut disediakan kedai cenderhati dan cafe untuk membasahkan tekak. Bagi saya barangan di kedai cenderahati hanya mampu dilihat. Bukan kerana tidak mampu tetapi, saya boleh dapat dengan harga yang lebih murah di luar sana.






Harga tiket yang dikenakan ialah RM 10.00 untuk dewasa dan RM 5.00 untuk kanak-kanak. Kanak-kanak di bawah tiga tahun adalah percuma.

1 comment:

  1. idea menarik menarik pelancong.. lain dari yang lain..
    salam perkenalan dari saya.. my.mustaffa.org

    ReplyDelete