Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Monday, September 15, 2014

Poring Hot Spring Sabah

2:24 PM Posted by Lobam , No comments
Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Syukur kepada Allah atas nikmat rezeki yang melimpah ruah. Selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad serta para sahabat dan ahlul bait baginda.

Air panas semulajadi
Kampung Poring yang terletak di dalam daerah Ranau Sabah mengambil masa 45 minit perjalanan atau lebih kurang 35 km dari pekan Kundasang. Kawasan kampung yang wujud seawal tahun 1963 itu merupakan asalnya adalah kawasan hutan belantara.


Kawasan Poring ini terkenal dengan kawasan Air Panas Poring atau Poring Hot SpringKawasan Poring Hot Spring Sabah ini terletak dalam Pusat Warisan Dunia atau World Heritage Site. Jika anda datang ke Kundasang tidak lengkap kiranya jika tidak singgah ke Air Panas Poring Sabah ini. Memandangkan jaraknya agak jauh ke bawah dari Kundasang pelancong mempunyai pilihan sama ada untuk ke sini atau ke Tagal. Walau bagaimana pun tempat ini tidaklah wajib untuk dilawati. Bagi saya ianya sama seperti kawasan air panas yang lain seperti Air Panas Pedas Negeri Sembilan, Air Panas Gadek Melaka atau Air Panas Sungai Klah Perak. Malah pendapat peribadi saya, Air Panas Sungai Klah Perak jauh lebih baik. 


Terdapat banyak kolam air panas yang disediakan. Para pelancong boleh memilih sama ada untuk mandi di kolam terbuka atau kolam peribadi yang disediakan di dalam bilik. Jika mandi di kolam terbuka, anda akan berkongsi dengan pengunjung-pengunjung yang lain.

Kolam air panas terbuka yang dikongsi bersama pelancong lain


Awas. Jangan datang ke sini jika dalam musim cuti sekolah. Tempatnya tidaklah besar mana. Jika anda datang pada waktu cuti sekolah pasti anda akan bersesak dengan pengunjung-pengunjung yang lain. Sudahlah jauh dari Kundasang, bila tiba di Poring Hot Spring Sabah anda terpaksa menunggu masa yang lama untuk mandi atau mungkin pulang dalam keadaan hampa. Dua jam perjalanan pergi dan pulang dari Kundasang seakan sia-sia.

Harga tiket seluruh kawasan Kinabalu Park
Tiket Kinabalu Park juga boleh digunakan untuk mandi di kawasan Poring Hot Spring
Bayaran yang dikenakan pula cukup minima iaitu hanya RM3.00 seorang. Jika anda sudah membeli tiket di Kinabalu Park, anda boleh menggunakan tiket yang sama di kawasan Poring Hot Spring ini.

Selain dari kawasan air panas, terdapat satu lagi tarikan pelancong di kawasan Poring Hot Spring Sabah iaitu Canopy Walk atau Titian Kanopi Poring.

Saya akan ceritakan di entri yang akan datang.

0 Komen Sedia Untuk Dibaca:

Post a Comment