Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Friday, February 22, 2013

Ujian Saringan Air Kencing - SAMDORANI Bebas Dadah

10:11 PM Posted by Lobam 4 comments
Assalamualaikum.

Syukur alhamdulillah atas kurniaan rezeki yang tidak bertepi. Selawat dan salam buat Rasul junjungan mulia. Bertemu kita lagi di hari yang dinamakan Sayyidul Ayyam. Mudah-mudahan segala amal ibadat kita akan diterima dan seluruh kehidupan kita diberkati.


Hari ini sekolah saya digempur dengan kehadiran pegawai-pegawai dari Agensi Anti Dadah Kebangsaan dan Pegawai Khas Dadah dari Pejabat Pelajaran Daerah Sabak Bernam. Seramai 30 orang pelajar telah dipilih secara rawak untuk disaring. 

Secara umumnya, Ujian Saringan Air Kencing adalah merupakan jalan mudah untuk mengesan kandungan dadah di dalam badan. Untuk makluman semua, kerajaan membelanjakan sebanyak RM18.00 bagi kos satu set alatan ujian. Ini bermakna jika 30 orang disaring pada hari ini, kerajaan telah membelanjakan sebanyak RM540.00. Jelas sekali, kesungguhan kerajaan dalam membanteras dadah di peringkat akar umbi.

Sesuai dengan matlamat kerajaan Sekolah Bebas Dadah 2012 dan Negara Bebas Dadah 2015 pelbagai  program telah dijalankan seawal di peringkat sekolah. Antaranya ialah dengan menerapkan Pendidikan Pencegahan Dadah dan mewujudkan pasukan Skim Lencana Anti Dadah. Semuanya adalah bermatlamat menanamkan sikap benci dadah kepada rakyat Malaysia seawal usia 7 tahun. Ini adalah merupakan program wajib yang perlu dijalankan. Jika sekolah tidak menjalankan program ini, pengetua boleh dikenakan tindakan tatatertib. Jelas, usaha ini benar-benar mahu membanteras dadah selaku Musuh Nombor 1 Negara. 

Untuk ujian saringan air kencing, 3 jenis dadah akan diuji. Iaitu Opiates, Cannabis dan Amphetamine Type Stimulants. Jika positif 1 jalur akan timbul pada alat ujian. Selepas didapati positif, pelajar akan diminta untuk hadir ke AADK daerah. Pelajar ini tidak akan dihantar ke pusat serenti mahupun balai polis tetapi satu program intervensi akan diadakan dan pelajar tersebut akan diletak di bawah pengawalan pihak AADK. 

Alhamdulillah, pada tahun ini sekolah saya, Sekolah Agama Menengah Sungai Haji Dorani  bebas dadah. Tahniah kepada semua pelajar.





Eh, yang gambar pelajar perempuan ini bukan pelajar yang disaring ya. Tersilap. Hehehe.

4 comments:

  1. huuu nice pics...
    teirngat zaman sekolah dulu... huhuhuhu
    Tahniah for he school too!! XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana sudi singgah. Aik? Tuan Razali pon biasa kena urine test? Hehehe

      Delete
  2. wah! cantik gambarnya. ni mesti guna DSLR baru ni..

    ReplyDelete
  3. Saya guna kemera saya tu aje kak. Terima kasih ya kerana sudi singgah.

    ReplyDelete