Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Tuesday, January 8, 2013

Giveaway - Amalan Pembuka Rezeki

5:47 PM Posted by Lobam 16 comments
Assalamualaikum.

Syukur kepada Allah atas kurniaan kehidupan dan keselesaan hidup di muka bumi. Alhamdulillah, berjumpa lagi kita di hari kedua, minggu kedua tahun baharu 2013. Mudah-mudahan tahun 2013 ini akan menjadi pemangkin dalam memperolehi rezeki yang lebih halal dan berkualiti.


Rezeki bukan sahaja dari segi kewangan, tetapi jika diamati dari konteks yang lebih luas, rezeki juga boleh dilihat dari kaca mata kehidupan, kesihatan, keselesaan, keselamatan dan bermacam kategori lagi.

Memiliki tubuh badan yang sihat itu rezeki. Memperolehi masa lapang itu juga rezeki. Rezeki perlu dicari. Disamping mencari rezeki menggunakan kudrat lahiriah, usaha dari segi batiniah juga perlu seiring.

Mahukah anda jika saya kongsikan amalan pembuka rezeki? Ayuh teruskan pembacaan.

 1. Banyakkan mengingati Allah.
Sesungguhnya, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang  
(Surah Ar-Ra'du Ayat 28 )
Apabila hati sentiasa mengingati Allah, ketenangan sedikit demi sedikit akan menyelinap masuk ke ruang sanubari. Dengan hati yang tenang, kita akan lebih bersemangat dan gigih untuk terus mencari rezeki.


2. Amalkan membaca surah Al-Waqiah.

Surah Al-Waqiah seperti mana Sabda Nabi Junjungan Mulia :

Sabda Rasulullah s.a.w.: “Sesiapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap hari, ia tidak akan ditimpa kefakiran.” 
Sabda Rasulullah s.a.w. : “Siapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kesusahan atau kemiskinan selama-lamanya. (Diriwayatkan oleh Baihaqi dari Ibnu Mas’ud r.a.) 
Sabda Rasulullah s.a.w. : “Ajarkanlah surah Al-Waqi’ah kepada isteri-isterimu. Kerana sesungguhnya ia adalah surah Kekayaan.” (Hadis riwayat Ibnu Addy)

3. Banyak melakukan Solat Dhuha

Berkata Abu Murrah Ath-Tha'ifi r.a bahawasanya Nabi s.a.w telah bersbda : Firman Allah :
Wahai Anak Adam! Bersembahyanglah untuk Aku di awal pagi, nescaya Aku akan mencukupimu di akhirat
(Riwayat Ahmad)
Adapun kelebihan solat Dhuha itu seperti mana di dalam Kitab An-Nurain, Sabda Rasul Nabi s.a.w yang maksudnya
Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan
Amalkan juga doa Dhuha seperti yang selalu dizikirkan oleh UNIC


4. Lazimi solat Tahajjud di waktu malam

Solat Tahajjud lazimnya dilakukan pada sepertiga malam iaitu sekitar jam 3-5 pagi. Indahnya apabila di saat orang lain sedang lena dibuai intan, bangun seorang hamba Allah di pertengahan malam, lalu sujud dan tunduk merenungi kebesaran yang maha Esa dan menyesali atas segala perlakuan dosa.

Abu Hurairah r.a mengatakan bahawa Rasulullah bersabdaNG
Tuhan kita yang Maha Suci dan Maha Tinggi turun ke langit dunia setiap malam pada sepertiga malam yang akhir dengan firman-Nya 'Siapakah yang mahu berdoa kepada-Ku kemudian Aku kabulkan? Siapakah yang mahu meminta kepada-Ku lalu Aku kabulkan> Siapa yang mahu meminta ampun kepada-ku lalu Aku ampuni?

Kesimpulannya, rezeki boleh hadir dari segenap arah asalkan kita berusaha dari segi lahiriah dan batiniah.

Mudah-mudahan sedikit perkongsian ini dapat dipanjang-panjangkan agar rezeki yang lahir, pasti membuahkan rahmat dan berkat dari Allah.

Di kesempatan ini saya ingin berkongsi rezeki dengan rakan-rakan pembaca. Untuk meraikan kesudian para pembaca budiman singgah ke blog ini, ingin saya hadiahkan SEBUAH SARUNG TELEFON BIMBIT buatan tangan dari Pakistan yang saya beli ketika di Lahore Pakistan tahun lalu kepada SEORANG pembaca yang bertuah.



Caranya mudah.

Hanya tulis SAYA MAHU beserta EMAIL di ruangan komen. Follow bukan syarat wajib. Tetapi jika mahu Follow laman ini, saya amat alu-alukan. Ucapan jutaan terima kasih saya dahulukan.

Memandangkan tiada unsur kreativiti diperlukan, pemenang akan dipilih menggunakan Random.Org. Giveaway ini akan dibuka sehingga 9 Januari 2013 jam 11.59 malam. Apa tunggu lagi. Jemput rakan-rakan anda untuk turut serta.

Sekiranya mendapat sambutan yang menggalakkan, pasti Giveaway ini bukan yang terakhir. Insya-Allah.

Terima kasih.

16 comments:

  1. Saya MAhu dyatperembun@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Saya Mahu hafizahblue@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Saya Mahu noorainisamadi@yahoo.com [jgn gelakkan akk tau Muiez]

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua boleh join kak. Mana tahu ada rezeki. hehehe

      Delete
  4. nak join jugalah. sambil jeling2 kak Ain ;)

    SAYA MAHU

    ciklaili@yahoo.com

    ReplyDelete
  5. SAYA MAHU

    azanilfitri.blink@gmail.com

    ReplyDelete
  6. SAYA MAHU

    minghuiraingerz@gmail.com

    ReplyDelete
  7. saya mahu
    blognurulain@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Bismillahirrahmanirrahim...

    SAYA MAHU
    sitianirah@ymail.com

    ReplyDelete
  9. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ .. Saya Mahu .. adeq.acu95@gmail.com .. semoga ada Rezeki untuk dapatkan Sarung Telefon Bimbit buatan tangan dari Pakistan itu . InsyaAllah :)

    ReplyDelete
  10. SAYA MAHU bree_knowles93@yahoo.com

    ^__________________^

    ReplyDelete
  11. ASSALAMUALAIKUM...

    SAYA MAHU
    azhani_sn@yahoo.com

    Ya Allah, kau murahkan rezeki ku..Amin.. ;)

    ReplyDelete