Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Saturday, January 19, 2013

Tips Minum Air & 10 Cara Pengeluaran Kalori Tanpa Bersenam

1:22 PM Posted by Lobam 7 comments
Assalamulaikum.

Syukur ke hadrat Allah atas kurniaan rezeki yang tidak bertepi. Selawat dan salam buat Rasul junjungan tercinta pada hari sabtu yang berbahagia ini. Mudah-mudahan kita sentiasa beroleh rahmat dan kekal di bawah lindungan dan kasih sayang Allah sentiasa.


Setelah lama tidak menerjah 'GYM' semalam saya kembali melangkah ke Gimnasium Rakyat Sabak Bernam. Ditambah dengan program senaman bersama rakan Kelab Nutrisi Cergas Seeheart di Stadium Sungai Besar pagi tadi.


Bagi saya untuk mendapatkan berat badan yang ideal, selain mengawal pemakanan senaman juga perlu dilakukan. Tipulah jika ada yang mengatakan untuk kurus tidak perlu kurangkan makan. Ya Kurang Makan memang tidak perlu tetapi kuantiti makanan itu yang perlu dijaga.

Kita ambil contoh, jika sebelum ini kita makan tiga kali sehari, teruskan dan jangan disekat. Cuma jika kita makan nasi 3 senduk apa kata kita CUBA kurangkan menjadi 1 setengah senduk. Untuk mendapatkan berat ideal, KITA PERLU BERKORBAN. Alhamdulillah, sehingga hari ini saya berjaya mengurangkan 12 kg.


Air juga menjadi agen utama dalam sesi penurunan berat badan. Jika kita menjaga pemakanan tetapi tidak mendapatkan air masak secukupnya pasti apa yang kita lakukan kurang berkesan. Sifirnya mudah. 25kg = 1 liter air. Jika berat badan kita mencecah 100 kg bermakna kita pelu mengambil sekurang-kurangnya 4 liter air sehari. Saya teruja bila mendapat tahu ada sahabat yang minum sehingga 10 liter sehari. Wow. Hebat.

Mesti ada yang merasakan sukarnya untuk minum air. Ingin saya kongsikan cara yang lebih mudah.

Sehari kita menunaikan 5 waktu solat. Apa kata setiap kali mahu bersolat kita sediakan sebotol air masak 500 ml. Minum separuh sebelum solat dan separuh lagi selepas solat. Jika kita amalkan, bermakna kita telah minum 2.5 liter air masak sehari. Tambahkan 500 ml lagi ketika sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Nah. Jumlahnya 4 liter. Mudah kan? Jadi saya kira tiada alasan untuk kita tidak minum air masak. AWAS! Kurangkan pengambilan air manis.

Untuk memastikan badan kekal sihat dan cantik, pastikan kita mengamalkan Defisit Kalori. Defisit kalori bermaksud pengambilan kalori tidak melebihi had maksimum. Cara untuk membakar kalori yang berlebihan adalah melalui senaman. Walau bagaimanapun, masih ada cara yang efisyen untuk membakar kalori tanpa bersenam.

Kevin Zahri berkongsi tips Membakar Kalori Tanpa Bersenam.



  1. Naik tangga setiap larian tangga boleh membakar sebanyak 5 kalori. Walaupun hanya 5 kalori, lebih baik daripada tiada langsung.
  2. Letakkan kenderaan anda jauh memaksa anda lebih berjalan. Pada dasarnya, berjalan di mana sahaja dan pada bila masa yang boleh.
  3. Makan dengan lebih kerap. Dengan makan lebih kerap, sememangnya amalan yang patut dilakukan, badan anda akan selalu mencerna makanan dan menjadi lebih aktif.
  4. Makan makanan pedas. Ini memanaskan badan anda, menyebabkan ia membakar kalori lebih banyak lagi.
  5. Hubungan kelamin (seks) adalah senaman yang baik dan dapat membakar banyak kalori.
  6. Sexercise? Tahukah anda bahawa 30min hubungan kelamin (seks) dapat bakar 100 kalori atau lebih?
  7. Ketawa. Boleh mengurangkan stres dan juga membakar kalori.
  8. Kopi dan suplemen metabolisme lain dapat menolong menambahkan pengeluaran kalori.
  9. Bermain dengan anak-anak anda. Bukan sahaja dapat merapatkan hubungan keluarga tetapi senaman yang bagus juga.
  10. Jalan-jalan di pusat membeli belah juga bagus. Lebih anda berjalan, lebih banyak kalori dibakar.
  11. Melakukan kerja rumah. Cuci rumah, basuh baju dan lain-lain kerja rumah adalah salah satu cara bersenam juga.

Tips yang dipaparkan ini adalah melalui pengalaman saya sendiri serta diambil dari Kevin Zahri seorang jurulatih peribadi yang berpengalaman selama lebih 10 tahun.

7 comments:

  1. mantap bro kunjungan baliknya ya www.naufalthedarkness.blogspot.com serta follback yaw udeh ane follw tuh

    ReplyDelete
  2. bagus untuk saya yang malas bersenam..hihi

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas info yg sangat2 berguna ni... Mohon share diblog saya. (Saya akn tagkan almt web ni)
    Saya ada juga menyediakan info2 di blog saya.. Jemputlah melawat ye..
    www.jagasihat.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Tak mustahil boleh kurus tanpa bersenam. Tapi kena makan cara yang betul. Ramai orang ingat cara diorg makan betul padahal tak, sebab tu makin hari berat makin naik. Boleh try baca cara makan kat Sado Street. Tiru bulat2

    ReplyDelete