Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Saturday, January 26, 2013

Perhimpunan Guru Muda 1Malaysia

5:56 PM Posted by Lobam , 6 comments
Assalamualikum.

Alhamdulillah, syukur atas kurniaan rezeki yang tidak bertepi. Selawat dan salam buat Rasul Junjungan Mulia serta para sahabat tercinta.


Alhamdulillah hari ini saya diberi kesempatan untuk bersama dalam satu majlis mega yang melibatkan sektor perguruan terutamanya guru-guru di zon tengah. Program yang saya maksudkan ialah Himpunan Guru Muda 1Malaysia bersama Yang Amat Berhormat Tan Sri Dato' Haji Muhyiddin bin Haji Mohd Yassin.

Program yang diadakan di SMK Sungai Besar ini berjaya menghimpunkan sekitar 2000 orang guru dari Selangor, Kuala Lumpur dan sebahagian Perak. Secara amnya Guru Muda 1Malaysia (GM1M) yang diilhamkan oleh Timbalan Perdana menteri, bakal menjadi pemangkin kepada guru muda dalam membantu melonjakkan transformasi pendidikan negara.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Abd. Ghafar Mahmud berkata, melalui GM1M, para pendidik akan turut sama memainkan peranan penting dalam merealisasikan hasrat tersebut. Selain itu, katanya, para pendidik muda ini juga akan menjadi pemangkin sekaligus dapat memberikan sumbangan kepada program transformasi negara.
"GM1M turut bertujuan mengukuhkan lagi profesion perguruan di negara ini di samping memberi tumpuan utama untuk membina negara bangsa dan mengukuhkan perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia. 
 "Idea GM1M adalah ilham Timbalan Perdana Menteri dan tercetus daripada hasrat beliau untuk mengumpulkan guru muda di Kementerian Pelajaran sekali gus membantu negara menjayakan program transformasi.
"Sesungguhnya para pendidik di negara ini memainkan peranan penting dalam membantu negara merealisasikan hasrat tersebut," katanya.
Untuk program ini saya bertugas di booth Sektor Psikologi & Kaunseling Jabatan Pelajaran Negeri Selangor. Antara tarikan yang ada di booth ini ialah Pemeriksaan kesihatan Secara Percuma menggunakan alat elektrostatik dan Mengatasi Fobia Bermain Dengan Ular. Para pengunjung juga boleh membuat Ujian Saringan Minda Sihat bagi mengukur tahap kesihatan minda seseorang. Semua instrumen ini dikendalikan oleh Kaunselor yang bertauliah serta bepengalaman.

Pada hari ini juga YAB Timbalan Perdana Menteri berbesar hati merasmikan Buletin SPsK Jabatan Pelajaran Negeri Selangor edisi pertama.

Saat ketibaan YAB TPM

Merasmikan Buletin SPsK edisi pertama


Ketua Sektor menerangkan sesuatu

Bukti TPM hadir ke booth kami

Ular kacukan. Albino + Sawa Batik. Harganya RM7500.00

Terima kasih

Peserta menguji keberanian mereka

Pemeriksaan kesihatan

Tim yang bertugas hari ini.

6 comments:

  1. Salam.. Wah ni orang kuat HGM1M

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya hanya menurut perintah daripada pemerintah. hehehe

      Delete
  2. Saya berani ambil gmbr ular dr jauh je...takuuuut..eh..geli...saya cuma nmpk kelibat mueiz je td...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pon nampak akak jugak. Nak panggil jauh sangat. Kenapalah tak datang main ular tadi. Hehehe

      Delete
    2. Gelilah...masa ambil gmbr tu pun cuak je...

      Delete
    3. Omak ai. Ni betul2 fobia..ambik gambar pon cuak. Hehe.

      Delete